Vladimír Birgus – Dušan Kochol, Divadlo Reduta, 21. 5. – 26. 6. 2015

Spojení dvou fotografů Vladimíra Birguse a Dušana Kochola je v řadě výstav, které byly uvedeny v Národním divadle Brno v sezóně 2014/15, dalším představením kurátorského konceptu – modelu „učitel a žák“. Slovenský fotograf Dušan Kochol (*1983) je momentálně posluchačem doktorského studia na Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě, kde je vedoucím jeho práce právě prof. PhDr. Vladimír Birgus. Spojení v rámci výstavy není ovšem pouze didaktickou ukázkou toho jaké výstupy lze nalézt na vysokých uměleckých školách. Konceptem celého projektu je téma, které řeší reálné a nereálné, fikci a magická místa. Výstava nese název Wonderlad.

Vladimír Birgus (*1954) je mezinárodně uznávaný fotograf, teoretik a historik fotografie, který se dlouhodobě zabývá českou fotografickou tvorbou, je autorem řady publikací a kurátorem mnoha expozic. Pro výstavu v Redutě byly z jeho tvorby vybrány fotografie z posledních pěti let, které ukazují reálná místa světových metropolí. Fotograf se snaží formou subjektivního dokumentu ukázat vždy něco navíc, něco, co ve správný magický okamžik objeví fotografovo oko. Birgusovy fotografie zkoumají vztah mezi realitou a fikcí, živých osob a neživých objektů. Oproti Dušanu Kocholovi zkoumá fotograf tyto vztahy z reálných podkladů a divákovi předkládá tak fikci nebo realitu skutečna. Fotografie jako „Bílý tygr“ (Liberec , 2011) nebo „Žena“ (Toronto, 2012) pokládají divákovi otázku: je to manipulace? realita? fikce?

Práce Dušana Kochola je ve smyslu procesu tvorby zcela odlišná. Zatímco Birgus pracuje dlouhodobě formou subjektivního dokumentu, Kocholova tvorba řeší vztah reality a nereálna ve vystavených cyklech formou inscenované – manipulované fotografie. Kochol vytváří ucelené celky fotografií, které jsou vždy na jedno téma, umělé příběhy založené z části na reálných zážitcích nebo historii na druhé straně staví i na imaginativním nereálnu a čisté fantazii. V Redutě vystavuje dva cykly z poslední doby GREYY MATTER a W. Ego Journals. O svém nejnovějším projektu GREY MATTER píše:

„Inštalácia pozostáva z anonymných obrazov krajín, prekrytých hustou vrstvou sivej farby. Premaľované ťahy štetca a nánosy pôvodného náteru vytvárajú pocit jemného basreliéfu, ktorý slúži ako jediný náznak prírodnej rozmanitosti. Táto neutrálna monochromatickosť je však len kôrou, ukrývajúcou poznatky kaleidoskopických rozmerov. Projekt môže byť chápaný ako expresívny pokus o imitáciu vonkajšej vrstvy ľudského mozgu, pozostávajúcej zo sivej hmoty. Každý jej neurón pulzujúci informáciami sa tu prirovnáva k svetu, zachytenom na originálnych dielach.“

Zdánlivě koncepčně rozdílné soubory obou autorů však v divadle Reduta působí velice uceleně a navzájem se doplňují. Tam, kde se nám může zdát, že jsme pochopili smysl fotografovaného zájmu, nám další cyklus nebo motiv nastolí jinou otázku k zamyšlení. Stejně jako Alenka v říši divů procházíme výstavou a těšíme se na další magické okamžiky, které autoři prožili nebo se pokusili zprostředkovat.

Miroslav Jiřele

 
Birgus Kochol Wonderland

pohled do instalace Vladimíra Birguse
 
Birgus Kochol Wonderland

pohled do instalace Dušana Kochola a Vladimíra Birguse
 
Birgus Kochol Wonderland

pohled do instalace Dušana Kochola a Vladimíra Birguse
 
Birgus Kochol Wonderland

pohled do instalace Dušana Kochola
 
Birgus Kochol Wonderland

pohled do instalace Vladimíra Birguse
 
Birgus Kochol Wonderland

graphic design: Tom Vrba
foto: kiva.cz